Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt Kontakta oss
användbarhet
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 Interakt i handdatorn



Företagsevent, kick-off eller konferens?

Allt för dig som ska ordna någon form av företagsevent, till exempel en kick-off, en konferens eller annat evenemang.
 
användbarhet, informationsarkitektur, interaktionsdesign
Idag
Det går inte att innovera på kvantitativ data
Enkäter, trycka på röd eller grön gubbe eller svara på en telefonsvarares frågor. Det vimlar av kvantitativa undersökningar, och vi har...

www.tjanstedesignbloggen.se/det-gar-inte-att-innovera-pa-kvantitati...


2014-11-20
Skapa A/B-test-hypoteser som levererar
Ditt A/B-test blir aldrig bättre än din hypotes, så enkelt är det. Så här fungerar vår hypotesformel som visar om din testidé kommer att flyga eller inte. The post Skapa A/B-test-hypoteser som levererar appeared first on Conversionista!.

conversionista.se/ab-test-hypoteser/


2014-11-18
5 saker som inspirerar med Honda.se
Tydlig struktur och en ren design utmärker honda.se men det finns några detaljer jag särskilt gillar. 1. När man ska boka en provkörning av en bil kan man låta webbläsaren använda ens nuvarande position för att lista de närmaste återförsäljarna. … Läs mer

ziggysays.com/2014/11/5-saker-som-inspirerar-med-honda-se/


2014-11-14
Trevligt och lärorikt på årets sista Intranätverk
I går var det dags för årets sista Intranätverk, och konferensen blev precis så lärorik som... The post Trevligt och lärorikt på årets sista Intranätverk appeared first on Intranätverk - konferensen för oss som arbetar med intranät.      

feeds.intranatverk.se/~/78717186/0/intranatverk-nyheter~Trevligt-oc...


2014-11-11
SKI visar ökad kundnöjdhet men minskad lojalitet
Bankkunderna har blivit nöjdare men är inte lika lojala som tidigare, och allt fler kunder väljer flera banker för att...

www.tjanstedesignbloggen.se/ski-visar-okad-kundnojdhet-men-minskad-...


2014-11-10
Webbdöden, med en nypa salt
Nån gång i början av 90-talet kom jag för första gången på allvar i kontakt med Internet. Jag minns det som en ganska cool upplevelse – hela BBS-världen öppnade sig – men hur svårt det än kan vara att tänka sig idag så kunde jag inte kommunicera meningsfullt med fo...

relaterat.wordpress.com/2014/11/10/webbdoden-med-en-nypa-salt/


2014-11-07
Konsultens hederskodex
Många av oss inom UX-området arbetar som konsulter. Det betyder att vi när vi är ute på uppdrag i praktiken har två uppdragsgivare – dels vår arbetsgivare, dels vår beställare. För många är det där lite knixigt och särskilt om man inte har varit det tidigare kan det vara...

relaterat.wordpress.com/2014/11/07/konsultens-hederskodex/


2014-11-07
Dags för Sverige att skapa en digital medborgarguide
Australien har inspirerats av Storbritannien och lagt upp sin nya medborgarguide offentligt som en publik beta där medborgare kan titta och tycka medan utvecklingsarbetet pågår. När lyckas vi i Sverige göra något liknande? Medborgarguiden, som finns på beta.australia.gov.au, s...

ziggysays.com/2014/11/dags-for-sverige-att-skapa-en-digital-medborg...


2014-11-05
Varför man ska ha ett in-house UX team
För någon månad sedan gick Adaptive Path ut med att de köpts upp av storbanken Capital One. Det här kan vara en del av en trend i USA och jag anar en trend även i Sverige. Företagen skaffar egna UX-team i högre grad, när man tidigare oftare förlitade sig helt på konsulter oc...

heltsonika.wordpress.com/2014/11/05/varfor-man-ska-ha-ett-in-house-...


2014-11-05
Fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev med 4 idiotenkla fix
För många e-handlare är e-postmarknadsföring en extremt kostnadseffektiv kanal. Genom en liten ändring i copyn kan du öka antalet prenumeranter till nyhetsbrevet. The post Fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev med 4 idiotenkla fix appeared first on Conversionista!.

conversionista.se/fler-prenumeranter-till-ditt-nyhetsbrev/


2014-11-04
Det är detaljerna som gör det
Lansera snabbt och utveckla iterativt. Så kan de senaste årens utvecklingsprinciper sammanfattas. Men glöm inte bort den sista piffen innan lanseringen. Inspirationen hittar du på Little Big Details. Little Big Details är en klassisk sajt som fokuserar på en enda … Läs mer

ziggysays.com/2014/11/det-ar-detaljerna-som-gor-det/


2014-11-04
Fånga tidstjuvar i Norge
Idag har jag ett fint uppdrag: jag ska inledningstala på ett seminarium i Oslo om att fjerne tidstyver i offentlig sektor – att få bort tidstjuvar, alltså. I årsrapporten 2014 ska alla statliga verksamheter redogöra för hur har jobbat med att få bort interna tidstyver. ...

javlaskitsystem.se/2014/11/fanga-tidstjuvar-i-norge/


2014-10-30
Optimizely ? Universal Analytics Del 1: Integrera A/B-testning & Analys
När du A/B-testar är du intresserad av testresultatet. Du vill primärt veta om testet 1) är signifikant och 2) ger korrekt data. Att integrera ett analysverktyg till ditt testverktyg, kan […] The post Optimizely ? Universal Analytics Del 1: Integrera A/B-testning &...

conversionista.se/optimizely-hjarta-universal-analytics-del-1/


2014-10-30
I tidningen
Jag blev intervjuad av tidningen Fokus Väst för någon vecka sedan om hur man skapar en bättre kundupplevelse med Lean UX. Känns jättekul att de ville ha med mig! Läs gärna mer i deras tidning.

www.simplyusable.se/i-tidningen/


2014-10-29
Så skapar du en tjänst som folk faktiskt använder
Vill du skapa framgångsrika tjänster? I så fall måste du skapa tjänster som människor faktiskt vill använda. I detta inlägg...

www.tjanstedesignbloggen.se/sa-skapar-du-en-tjanst-som-folk-faktisk...


Senaste inlägget 2014-11-19 22:20:10  UX ansvarig till SPP digitala kanaler (0)
Senaste inlägget 2014-11-11 14:22:34  H&M söker interaktionsdesigner (0)
Senaste inlägget 2014-11-10 13:47:45  Svenska Spel söker interaktionsdesigner (0)
Senaste inlägget 2014-11-07 13:24:19  Valtech UX-traineeprogram (0)
Senaste inlägget 2014-11-07 10:24:59  UX Researcher Unibet (1)
Senaste inlägget 2014-10-13 07:19:42  Hur fungerar designskydd / mönsterskydd för UI (4)
Senaste inlägget 2014-10-09 08:19:53  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Vill du att din webbplats ska få fler besökare? Har du hört att det är viktigt att komma högt upp på Google, men vet inte riktigt hur du ska göra för att nå dit? Vill du lära dig grunderna i sökmotoroptimering? I den här internetbaserade kursen får du lära dig hur du steg för steg optimerar din webbplats för att hamna högre upp på Google. Synas på Google
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
På min egen blogg Om webb skriver jag bland annat om användbarhet på webben. Om webb
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +