Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Fler och fler vill kunna boka via Internet
Av: Anders Björk | 2003-03-03

Enligt en ny undersökning från Netsurvey gör drygt 9 av 10 (93 procent) av de svenska Internetanvändarna sina bokningar via Internet. På frågan "Varför bokar du produkter/tjänster via Internet?" svarar 88 procent "Det är enkelt", 88 procent "Jag kan boka vilken tid på dygnet jag vill" och 81 procent "Jag slipper sitta i telefonkö".
 
Populärast är att boka biljetter, till exempelvis bio, teater eller konsert. 71 procent uppger att de alltid eller ofta bokar dessa typer av biljetter via Internet. Idag bokar även 63 procent alltid eller ofta sina resor via Internet. Hela 47 procent har utnyttjat den nya möjligheten att boka tid för bilbesiktningen på nätet. Netsurvey har även undersökt vilka produkter eller tjänster Internet-användarna idag skulle vilja boka via Internet. De mest populära alternativen är läkarbesök eller annan typ av sjukvård (41 procent), restaurangbord (39 procent), tvättid (33 procent), taxi (34 procent) och tid för olika motionsaktiviteter, t ex tennistid (26 procent).

– Framtiden ligger inom kundservice på Internet. De företag som inte erbjuder möjligheten att göra bokningar på nätet har kommit på efterkälken redan idag. Att endast erbjuda sina kunder telefonbokning är undermåligt. Enligt vår undersökning anser 8 av 10 att den största anledningen till att använda Internet är att man slipper telefonköer. De företag som endast har telefonservice kommer snart att förlora majoriteten av sina kunder, säger Peter Bolinder, VD för Netsurvey.

Undersökningen visar även att biljettbokning till bio, teater och konserter är den typ av bokning som fungerar bäst. 95 procent anger att det fungerar bra eller mycket bra. 87 procent anser att bokning av bilbesiktning fungerar bra eller mycket bra, och siffran för bokning av resor ligger på 84 procent.

Av de 7 procent som i dagsläget inte bokar produkter eller tjänster via Internet anger 45 procent "Jag har aldrig kommit mig för" som den största anledningen. 32 procent anger "Jag vill ha personlig betjäning" och 23 procent svarar "Jag vill inte lämna ut mina privata uppgifter på Internet". 17 procent svarar "Jag litar inte på att bokningen verkligen är mottagen".





Läs mer här:
Hela undersökningen (PDF)
http://www.netsurvey.se/offices/Sweden/pdf/030303.pdf

Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +