 |
|
 |
|
 |
|
|
Utskriftsversion |
Trimma sökmotorn |
Av: Andreas Melin | 2008-02-03 |
Är er sökmotor optimal? Många sökmotorer har möjlighet att fördefiniera sökningar. Det går att manuellt ställa in svar på sådant som man vet att användarna kommer att söka efter. Gör man denna typ av inställningar är det viktigt att dessa manuellt skapade sökträffar märks upp på tydligt sätt i sökträfflistan och att sökmotorn lägger de manuellt inlagda svaren högt upp i träfflistan. |
Vad användarna söker efter förändras över tid. Händelser i omvärlden och nya begrepp är ett par av anledningarna till varför besökarnas sökbeteende förändras. Ett exempel på sökord som helt plötsligt började dyka upp och som krävde manuell registreing är ”Fågelinfluensan”. Innan webbplatser som tog upp egenvård hade texter som innehöll just detta ord så var det lämpligt att skapa sökträffar som ändå gav relevant information.
För att veta vad användarna söker efter just nu är det bra att kontrollera om sökmotorn kan generera någon form av statistik. Många gånger går det att skapa en lista från sökmotorn med de vanligaste sökorden och begreppen. Det är en bra idé att åtminstone någon gång per månad gå igenom denna lista och se om det dykt upp nya begrepp. På vissa webbplatser bör detta arbete kanske utföras så ofta som någon gång i veckan, särskilt om webbplatsen innehåller en stor anddel nyheter och aktuellt.
De ord som finns med i statistiken kan du själv kontrollera och söka på och se om sökmotorn automatiskt ger relevanta och bra träffar eller om träffarna bör justeras manuellt. Sökmotorn kanske skapar korrekta träffar men de som du bedömer som mest relevanta kanske hamnar långt ner i sökträfflistan och då behövs också en trimning av sökmotorn. Tänk på att nya ord som besökarna nyligen har börjat söka på kanske inte ligger tio i topp i statistiken varför man bör gå igenom en stor del av statistiken och inte nöja sig med att gå igenom ”tio i topp”.
Ytterligare ett exempel på sökord som mår bra av manuellt inlagda träffar är exempelvis ordet ”jämkning” på skatteverkets webbplats. Ordet nämns säkert i väldigt många texter och för den som söker efter ”jämkning” är det troligt att den personen är intresserad av främst två olika saker:- en beskrivning av vad jämkning är och hur man gör,
- själva blanketten som man fyller i.
Istället för att få en träfflista med alla ställen där jämkning nämns får man efter att manuellt lagt in sökträffar en lista med två prioriterade svar, beskrivning och blankett.
Visst vore det skönt om fler ägare av webbplatser såg till att sökmotorn verkligen fungerade. Det är service till användaren.
Att arbeta med sökmotorer är inte alltid lätt. Gränssnitten för administratörerna varierar i hur välgjorda de är, men oftast är dock problemet att kunskapen om vilka möjligheter som finns är låg. Hur många har gjort de inställningar som leverantören av sökmotorn använde som säljargument? Hur många har efter webbplatsens installation överhuvudtaget gått in och gjort justeringar?
Att hitta relevanta sökord att lägga in i sökmotorn är inte alltid heller givet. Det är lätt att glömma felstavade varianter av ord (i de fall sökmotorn inte hanterar felstavning) men också populärversioner av ord som till exempel ”dagis” kan vara bra att lägga in så att användaren inte tvingas söka på begreppet ”barnomsorg” för att hitta relevant information på webbplatsen.
Läs mer här:
Funka Nu
http://www.funkanu.se
|
|
 |
|
 |