 |
|
 |
|
 |
|
|
Utskriftsversion |
Få testpersoner till ditt UX test |
Av: Anders | 2022-11-04 |
Att rekrytera testperoner för att göra ett UX test kan ibland vara svårt. Här får du några tips på hur du kan gå tillväga. |
Om du ska testa en befintlig produkt eller webbplats kan du lägga upp en fråga och ett formulär där. Bästa sättet är förstås om frågan om att bli testperson inte avbryter användaren i hens uppgift. Ett smart sätt är att låta frågan poppa upp när användaren är på väg att lämna webbplatsen. Detta kallas "exit intent" och stöds av flera verktyg, till exempel Hotjar.
Om din webbplats eller produkt riktar sig till en internationell publik kan du använda Usertesting.com för att hitta testpersoner.
Om du letar efter en specifik typ av användare kan man också annonsera på Facebook och Instagram. Då kan man ganska snävt definiera vilken sorts personer man letar efter. I annonsen länkar man sedan till ett formulär (till exempel Google Form) där personen kort kan läsa om testet samt anmäla sitt intresse.
En viktig sak för att motivera testanvändare att faktiskt lägga tid på att hjälpa dig att förbättra din webbplats är att erbjuda någon form av ersättning. Det vanligaste är att man erbjuder ett presentkort eller skickar någon form av present (bok, godis etc) som tack för hjälpen. Hur mycket man ska spendera på varje användare beror lite på hur omfattande testet är samt hur svårt det är att hitta lämpliga testpersoner. Ju längre testet är och ju svårare det är att hitta rätt personer, desto mer förväntas man ge i ersättning. Se länkarna längst ner i artikeln för tips på ersättningar till testpersoner.
För att slippa rodda med bokningar kan man också använda en tjänster som Calendly där testpersonerna själva kan gå in och väja en tid som passar dom, bland de tider som du som testledare har definierat.
Läs mer här:
Presentkortonline.se
https://www.presentkortonline.se/
Skickapresent.nu
https://skickapresent.nu/
|
|
 |
|
 |