Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs
 
     Utskriftsversion

Designern ska ha huvudrollen
Av: Peter Tallungs, Kentor | 2005-05-13

I begynnelsen var det blott programmeraren själv som var användare av sin egen programvara. Design av användargränssnitt fanns inte i tankevärlden som en självständig disciplin.
 
Med tiden spred sig användningen av datorkraft som ringar på vattnet. På 80-talet, då en del systemutvecklare började bry sig om hur människa och maskin samverkade, blev det populärt att säga att programvaran skulle vara "användarvänlig".

Det gällde att sälja in idén att det var programvaran som skulle anpassas till människan, inte tvärtom.

Framme på 90-talet blev det nödvändigt att bredda perspektivet. Det räckte inte längre att säga att programvaran skulle vara lättanvänd i största allmänhet. Programvaran skulle nu vara användbar för sitt syfte.

Begreppet användarvänlighet mönstrades ut. I stället fick vi "användbarhet".

Nu, tio år senare, kanske vi som håller på med systemutveckling kan gå vidare i vår mognadsprocess. Häng med nu i resonemanget.

En it-lösning ska ge en viss nytta åt sin verksamhet. Det är hela tanken med investeringen. Kanske arbetet skall gå snabbare eller bli utfört med större precision. Måhända vill man korta upplärningstiden. Eller så ska kunderna själva kunna göra sina ärenden och därmed öka tillgänglighet för kunden och minska handläggningskostnad. De effektmålen måste förstås och formuleras i projektet.

Varje effektmål kräver en målmedveten design av lösningen för att säkra att målet nås. Den design som är viktigast är utan tvekan interaktionsdesignen. För det är i användningen nyttan realiseras. Det är i användningen effektmålen träffas eller missas. Därmed blir det viktigt att formulera effektmålen i kravspecifikationen, liksom att designa lösningen med effektmålen för ögonen.

Därmed blir interaktionsdesignern en viktig person som måste vara med från första början och formulera effektmålen i termer som har med användningen att göra. Designern ska följa med hela vägen, formulera systemkraven för att nå effektmålen samt designa programvaran för att fylla kraven.

Till sist ska interaktionsdesignern testa och finjustera interaktionsdesignen.

Det utvecklingsteam som inte ger interaktionsdesign en huvudroll kommer inte att producera programvara som ger den effekt för sin beställare som den kan ge och är tänkt att ge. Utvecklingspengar kastas i sjön. Och vad värre är – målverksamheten hindras från att fungera så bra som den har potential till.





Läs mer här:
Kentor
http://www.kentor.se

Senaste inlägget 2019-01-02 11:53:48  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 2018-11-12 14:37:02  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 2018-04-26 16:16:44  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 2017-09-14 12:24:40  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 2017-05-30 20:59:16  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 2017-03-08 09:34:19  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 2016-12-16 14:32:04  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +